Održiva moda

„Vratiti prirodi život kao zamjenu za proizvod“

Održiva moda danas je dio filozofije dizajna koji nastoji biti društveno odgovoran, drugačiji, prvenstveno osviješten prema okolišu, ali i vlastitoj struci. Društvena odgovornost i ekologija glavni su pokretači ideja u ovoj djelatnosti, a dizajneri koji u njoj stvaraju rade s ciljem kreiranja odjeće koja je izrađena od prirodnih, recikliranih, ručno rađenih materijala.

Tri hrvatska branda koja su danas dio ovog sve rastućeg trenda te koji svojim proizvodima svakodnevno dokazuju kako je sinergija između proizvodnje i očuvanja okoliša itekako moguća, su Hollywood Glasses, Mandali Mendrilla te Druid.


1. Hollywood Glasses

Lana i Maja iza branda Hollywood Glasses sestre su iz Zagreba; unatoč tome što je Lana diplomirana pravnica, a Maja diplomirana ekonomistica i što obje rade u svojim strukama, ljubav prema prirodi, ali i dakako modi, inspirirala ih je na pokretanje vlastitog branda. Drvene Hollywood glasses sve su samo ne tipične naočale – u moru nekvalitetnih, nipošto originalnih te cjenovno neprihvatljivih naočala, sestre Humljak svojim su proizvodom odlučile doprinijeti kako estetici, tako i okolišu. Naime, za svaki kupljeni par naočala, sadi se po jedno novo stablo te se na taj način za svaku posuđenu granu vraća novi život. Odnosno, za svaku posuđenu granu, prirodi se vraća jedno stablo. Kupcu naočala mogu se dostaviti koordinate posađenog stabla. Na ovaj način, nastoji se podići svijest o važnosti prirode, ali i mogućnostima čovjeka da svojim djelovanjem očuva okoliš. Trenutno, uspješno je osigurano zemljište u Zagorju te u Dalmaciji. Također, sestre Lana i Maja pokušat će realizirati suradnju s Hrvatskim šumama te djelovati na pošumljavanju čitavog opožarenog područja Republike Hrvatske, posebice od Dubrovnika do Splita.

Screen Shot 2015 02 13 At 130233

Osim naočala, drugi proizvod iz radionice Lane i Maje su drvene leptir mašne kupnjom kojih se također sade stabla. Treći su proizvod pak multifunkcionalni šalovi hug (zagrljaji) koji imaju funkciju i šala i rukavica, a zbog njihove dužine koja iznosi dva metra te rukava – osoba se šalom doslovno može zagrliti.

Svi proizvodi ovih djevojaka mogu se kupiti u Muzeju suvremene umjetnosti (Avenija Dubrovnik 17, Zagreb), Iggy concept storeu (Varšavska 10, Zagreb), u galerijama Grič Witch (Radićeva 19) te Galeriji Link (Radićeva 27). Za sva pitanja ili on-line narudžbe, svi zainteresirani mogu se obratiti putem e-maila i službene Facebook stranice branda.

 

2. Mandali Mendrilla

Mandali Mendrilla spisateljica je i inovativna dizajnerica eko odjeće koja iako rođena u Rijeci, godinama živi između Hrvatske, Nizozemske, SAD-ai Indije. Diljem je svijeta prepoznata i po kolekciji Mandali and Me koja predstavlja simbiozu indijske kurte i američkoga T-shirta kao dva prototipna odjevna predmeta dviju različitih kultura.

Umjetnica cijeni čiste linije, prirodno ručno tkanje, nešivanu motanu odjeću te osnovne boje, trudi se inspirirati one oko sebe da vlastitu osobnost iskazuju kroz odjevne predmete, no naravno, pritom ne narušavajući prirodu niti izrabljujući njezine resurse.

Većina materijala koje koristi u kolekcija su prirodni te su dobiveni ekološkim i nenasilnim uzgojem. Haute couture kreacije koje boja, boja osobno ekološkim bojama za tkaninu te su istovremeno poput pokretnih umjetničkih slika i skulptura. Što se tiče pret-a-porter kolekcija, kolekcija pod nazivom Silk and Colors napravljena je u potpunosti od svile mira koja se izrađuje bez ubijanja svilenih buba. Komadi iz te kolekcije izrađuju se te bojaju po narudžbi. Haute coutoure sports linija LALALALI izrađena je od pamuka iz ekološkog uzgoja te obojana prirodnim bojama.

 

Screen Shot 2015-02-13 At 15.47.48

 

"Primjerice, ako je osoba koja je izradila suknju loše plaćena ili prisiljena da previše radi, njezina tuga ili ljutnja bit će prisutni u suknji, koliko god da su kroj ili boja veselo. Zato se trudim raditi s krojačkim salonima koji svoje zaposlenike tretiraju s poštovanjem i ljubavlju, gdje vlada dobra atmosfera, čak i ako je cijena koju platim za njihovu uslugu viša. Htjela bih da to bude mjesto gdje se problemi zaboravljaju i rješavaju" - M. Mendrilla

Kolekcija nakita Vetro di Murano inspirirana je haute couture haljinom L'Amore, koja je tek izašla u prodaju - izrađena je u hrvatskom studiju Collectiv, malom, veselom atelieru u Rijeci kojeg vodi Mandalin prijatelj iz gimnazije, Nikica Nežić.

Najčešći kupci ovoga branda su žene i muškarci koji vole izlaske te social life eleganciju s pomakom. Nerijetko su dizajnirane i unikatne kreacije po narudžbi, a ready to wear linije dizajnirane su za žene i djevojke koje su chic kozmopliti sa senzitivnošću za umjetnost i smisao za igru..

Ono što najviše veseli Mandali jest pozitivan feedback kupaca i javnosti te sam kreativni proces. Mandali osobito voli čitati o pozivinim poslovnim praksama i leadershipu po modelu umnožavanja talenata zaposlenih i horizontalnim tvrtkama.

"Ljubav i sreća ljudi koji vole moj rad u svemu su najvažniji. Jedna od ključnih stvari koje želim postići jest to da tko god uđe u boutique moje modne marke, bio on ili ona obučen u krpe ili najfinije tkanine, bogat ili siromašan, bude dočekan s takvim poštovanjem da se osjeća, kao što bi u Americi rekli like a million dollars, zaključuje.

Mandalinu odjeću možete pronaći u Zagrebu u prodavaonici Grič Witch, na web stranici www.Trendcy.com te uskoro i na www.mendrilla.com.

 

3. Druid

Martina Zelenika umjetničkog imena Moon, poznata je dizajnerica i priznata multimedijalna umjetnica koja je Eko modni brend Druid, prvi takav u Hrvatskoj, pokrenula s ciljem odašiljanja poruka ispunjenih pozitivnim namjerama kako bi doprinijela očuvanju prirodnih bogatstva planete, ali i mističnih moći biljaka i životinja te harmoniji prirodnih ljepota.

Svi su proizvodi izrađeni ručno te od isključivo prirodnih, pamučnih i recikliranih materijala, odnosno u ponudi se mogu pronaći ženske i muške ''odjevne grafike'', majice i košulje, hlače, torbe, šeširi, šalovi i ogrlice.

Mitsko-povijesni element na kojem je ova dizajnerica izgradila svoj brand su upravo druidi koji su prije bitke znali stati između dvije vojske te ih pozivati na mir. Bili su vrlo poštovani umjetnici, vizionari, liječnici, astronomi te duhovni učitelji od strane careva i kraljeva. Osim naziva artikala koji su usko vezani uz prirodu i životinje, dizajnerica nastoji educirati potencijalne kupce dodatnim informacijama koje se nalaze uz svaki artikl, a nerijetko vodi i druid edukativno-likovne radionice namijenjene odraslima, a po potrebi i djeci.

Screen Shot 2015 02 13 At 123516Filozofija branda djeluje i podsvjesno na korisnika Druid artikla, utječe na ponašanje u svakodnevnom životu, krenuvši od malih pomaka: od selekcije otpada i brige za očuvanjem okoliša te težnjom za boljim i kvalitetnijim suživotom, govori nam dizajnerica.

Svi su proizvodi izrađeni pretežno od vrhunskih i vrlo kvalitetnih prirodno pamučnih materijala: popelin, mako, i pamuk s malim postotkom elastina. Neizbježni su poliester i viskoza za unutrašnjost torbi i slično, a tu su još i neizbježni dodaci od plastike (zatvarači, dugmad, kopče). Druid je urbana eko moda koja ne otvara prostor propustu i greškama;  obraća se skupini ljudi koja ima istaknutu individualnost, stav, promišljanje – ljudima koji su posebni i koji se ističu po nečem specifičnom, koji su intelektualno i kreativno su potkrijepljeni, poručuje Martina Zelenika. Jednom riječju, brand Druid obraća se osobama koje i same pridonose društvu.

 

Dizajnerica tvrdi kako su ključ njezinoga uspjeha vjera, upornost, ustrajnost, ljubav, odanost sebi i životnom pozivu koji ju je predodredio i omogućio ovo stvaralačko iskušenje. Kvaliteta proizvoda kao i njihova stilska originalnost ključ su uspjeha i održivosti. Zainteresiranost kupaca za ovim brandom iz godine u godinu raste sve više, unatoč tome što dizajnerica nikada nije ulagala u ozbiljan PR i izravnu promidžbu.